07136476172 - 09172030360 [email protected]

گرفتگی شدید و دردناک پا می تواند باعث اختلالات خواب ناخوشایند شود. حدود 60 درصد از مردم گزارش داده اند که گرفتگی عضله پا را در شب تجربه می کنند. گرفتگی شبانه ساق پا – که معمولاً اسب چارلی نیز نامیده می شود – انقباضات دردناک و غیرارادی عضلات پا در طول شب است. گرچه گرفتگی عضلات پا معمولاً بعد از چند دقیقه از بین می‌رود، اما ناخوشایند است. و می‌تواند خواب را به اندازه‌ای مختل کند که مشکلاتی ایجاد کند.

گرفتگی عضلات پا چیست؟

گرفتگی پا انقباضات شدید و دردناکی است که در عضلات ساق پا رخ می دهد. هنگامی که این گرفتگی ها در هنگام خواب رخ می دهد، به آن گرفتگی عضلات پا شبانه می گویند. معمولاً ساق پاها بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. گرفتگی شبانه ساق پا در زنان و افراد مسن بیشتر شایع است. اما هر کسی می تواند آن را تجربه کند.

گرفتگی شبانه پا در مقابل سندرم پاهای بی قرار

گرفتگی شبانه ساق پا یک بیماری متمایز است. اما اغلب به اشتباه به عنوان سندرم پای بیقرار (RLS) تشخیص داده می شود. زیرا هر دو اختلال شامل احساسات ناراحت کننده در پاها هستند. اگرچه علائم مشابه هستند، اما برخی از تفاوت های کلیدی بین این اختلالات وجود دارد

ممکن است گرفتگی شبانه ساق پا داشته باشید اگر این موارد را تجربه می کنید:

  • گرفتگی عضلات ساق پا در طول شب
  • گرفتگی که باعث درد شدید می شود
  • درد شدید که کمتر از 10 دقیقه طول می کشد
  • درد برای ساعت ها یا روزها ادامه دارد
  • اختلال خواب در نتیجه گرفتگی عضلات
  • احساس ناراحتی در حوالی به خواب رفتن

سندرم پای بی قرار

اگرچه سندرم پاهای بیقرار همچنین شامل ناراحتی پا در شب می شود، علائم آن با علائمی که در گرفتگی عضلات پا در شبانه مشاهده می شود متفاوت است. RLS با تمایل به حرکت دادن پاها در عصر مشخص می شود. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساسات ناخوشایند یا دردناک در پاها
  • ناراحتی که در عصر یا شب بدتر می شود
  • تسکین با راه رفتن یا کشش یافت می شود
  • احساساتی که با عدم ورزش یا استراحت بدتر می شوند

علائم گرفتگی شبانه ساق پا و RLS اغلب به روش های مشابه ظاهر می شود. بنابراین، تشخیص گرفتگی شبانه ساق پا ممکن است برای پزشک شما دشوار باشد. برای اینکه به پزشکتان کمک کنید بفهمد چه مشکلی باعث ناراحتی پای شما می‌شود، علائم خود را دنبال کنید. و یادداشت‌های دقیق را در قرار ملاقاتتان همراه داشته باشید.

گرفتگی عضلات پا چقدر طول می کشد؟

گرفتگی عضلات پا در شب می تواند به مدت چند ثانیه رخ دهد و معمولاً بیش از 10 دقیقه طول نمی کشد. ممکن است روز بعد از گرفتگی عضله پاهای خود احساس درد یا کاهش قدرت داشته باشید. کشش ساق پای خود در طول گرفتگی عضله ممکن است به تسکین بخشی از درد شدید کمک کند.

علل گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی عضلات پا می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد. احساس درد در طول شب می تواند خواب را مختل کند. دلایل دقیق گرفتگی عضلات پا در شبانه روز ناشناخته است. با این حال، عواملی وجود دارند که ممکن است شانس تجربه گرفتگی عضلات پا را در طول شب افزایش دهند.

داروها:

برخی از داروها مانند دیورتیک ها، استروئیدها و داروهای ضد افسردگی با گرفتگی شبانه پا مرتبط هستند. اگر در طول شب دچار گرفتگی عضلات پا شدید، در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری:

گرفتگی عضلات پا یک تجربه رایج در زنان باردار است. اگرچه برخی از متخصصان گرفتگی عضلات پا را که مربوط به بارداری است متفاوت از گرفتگی عضلات پا در شبانه می دانند. محققان مطمئن نیستند که این گرفتگی پا به دلیل خود بارداری رخ می دهد یا به دلیل کمبود جریان خون در سیاهرگ ها در نتیجه بارداری. نشان داده شده است که مکمل منیزیم باعث کاهش گرفتگی عضله پا در بارداری می شود. اما قبل از شروع هر گونه مکمل جدید باید با پزشک خود مشورت کنید.

کم آبی:

ننوشیدن آب کافی در طول روز می تواند منجر به کم آبی بدن شود. کم آبی باعث ضعف و گرفتگی عضلات می شود. به ویژه گرفتگی عضلخ پا در شب با کم آبی بدن همراه هیست. مقدار دقیق آبی که باید در روز بنوشید به وزن بدن، سطح فعالیت، داروها و آب و هوای محلی شما بستگی دارد.

ایستادن طولانی مدت:

ایستادن طولانی مدت روی پاها می تواند خطر ابتلا به گرفتگی شبانه ساق پا را افزایش دهد. و گرفتگی عضلات پا را برای افرادی که باید در حین کار بایستند به مشکل تبدیل کند. استراحت از ایستادن و اختصاص دادن زمان برای بالا بردن پاهایتان ممکن است کمک کند.

ورزش:

ورزش در باشگاه یا از طریق ورزش های گروهی ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شود. زمانی که ماهیچه ها خسته یا کار بیش از حد کار می کنند، بیشتر مستعد گرفتگی می شوند. گرفتگی عضلانی ناشی از ورزش ممکن است با گرفتگی پا در هنگام شب اشتباه گرفته شود. نشان داده شده است که انجام حرکات کششی در طول یک گرفتگی عضلات ناشی از ورزش به تسکین درد کمک می کند.

الکل :

تحقیقات انجام شده روی افراد بالای 60 سال نشان می دهد که کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد گرفتگی عضلات پا را در شب گزارش کنند. این گرفتگی می تواند نتیجه توانایی الکل برای آسیب رساندن به فیبرهای عضلانی باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

چگونه گرفتگی عضلات پا را در شب کاهش دهیم؟

اگرچه علت دقیق گرفتگی عضلات ساق پا ناشناخته است، اما راه‌هایی برای کاهش احتمال تجربه آن‌ها وجود دارد. به طور معمول، گرفتگی عضلات پا نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی نیست. با این حال، اگر دچار گرفتگی مکرر پا هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است بتوانید از طریق موارد زیر احتمال بروز گرفتگی عضلات پا را کاهش دهید:

هیدراتاسیون:

هیدراته ماندن مداوم در طول روز ممکن است به کاهش دفعات گرفتگی عضلات کمک کند. زیرا کم آبی می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. اگرچه برخی از تحقیقات نشان می دهد که گرفتگی عضلات پا در شب به دلیل کم آبی بدن ایجاد نمی شود، ممکن است نوشیدن آب در طول دوره های طولانی فعالیت در فضای باز یا فعالیت های شدید کمک کند.

حرکات کششی:

انجام حرکات کششی یا یوگا قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند تا دفعات و شدت گرفتگی عضلات پا در شب را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که انجام حرکات کششی قبل از خواب به کاهش گرفتگی و درد پا پس از حدود شش هفته کمک می کند.

حمام کردن:

برخی افراد ادعا می‌کنند که حمام کردن به تسکین گرفتگی‌های شبانه آنها کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است. حمام نمک اپسوم به ویژه می تواند به کاهش درد عضلانی کمک کند. نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم است. حمام نمک اپسوم می تواند سطح منیزیم شما را افزایش دهد، که ممکن است به تسکین گرفتگی پا کمک کند.

ماساژ :

ماساژ ساق پا یا پا قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند تا با شل کردن عضلات پاها، گرفتگی در طول شب را کاهش دهید. اگر تحرک محدودی دارید، از شریک زندگی کمک بخواهید.

راه رفتن پاشنه روی پا:

برخی از افراد راه رفتن روی پاشنه خود را برای کاهش گرفتگی شبانه پا موثر میدانند. اگر نیمه شب با گرفتگی در ناحیه ساق پا از خواب بیدار می شوید، سعی کنید بلند شوید و روی پاشنه پا راه بروید. اگرچه این نوع پیاده روی به رها شدن ماهیچه سفت ساق پا کمک می کند، اما تحقیقات نشان داده است که به اندازه کشش در هنگام گرفتگی پا موثر نیست.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

اگر در طول شب مکرراً در پاها و ساق پا گرفتگی دارید که با تغییر در سبک زندگی یا رژیم غذایی برطرف نمی شود، با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد، علت گرفتگی عضلات پا ناشناخته است. با این حال، برخی از گرفتگی‌های پا می‌توانند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشند، از جمله:

  • بیماری قلب و عروقی
  • سیروز
  • بیماری کلیوی
  • آرتروز
  • باریک شدن کانال نخاعی
  • آسیب عصبی در پاها
  • اختلالات گردش خون

بحث در مورد علائم و نگرانی های خود با پزشک می تواند به شما در تعیین بهترین روش درمانی کمک کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

بهترین غذا ها برای خوب خوابیدن

بهترین درمان های سندرم پای بیقرار (RLS)