07136476172 - 09172030360 [email protected]

در طول خواب REM، لوکوس سرولئوس ترشح نورآدرنالین را متوقف می کند. با مسدود کردن آبشار، ارتباط بین حافظه و واکنش عاطفی از بین می رود. این ممکن است در افراد بیقرار زیاد اتفاق نیفتد که منجر به نشخوار فکری و علائم مشابه PTSD می شود. برای کسانی که معمولا خوب می خوابند، احساسات شرم آور تجربه شده در شب ممکن است تا صبح کاهش یابد.

 

منبع: CORDIS

 

بسیاری از ما با خاطره لحظه‌ای دلخراش شب‌ها بیدار مانده‌ایم. اما چرا؟ از کارشناس خواب Eus van Someren پرسیدیم.

 

شواهدی برای این پدیده انقباض شبانه وجود دارد، اما با یک اخطار، همانطور که ون سامرن توضیح می‌دهد: «ما دریافتیم که اگر در افرادی که خوب می‌خوابند، خجالت را القا کنید، اسکن‌های مغزی با نظارت بر مدار لیمبیک نشان می‌دهد که خجالت در صبح کمتر از شدت خجالت قبل از غروب است..»

 

یک آزمایش

 

در یک آزمایش مبتکرانه برای اندازه گیری این، ون سامرن صدای داوطلبانی را ضبط کرد که به آرامی به سبک کارائوکه برای آهنگ هایی مانند شب خاموش می خوانند. مهمتر از همه، آنها نمی توانستند صدای خود را در هدفون خود بشنوند.

سپس ضبط های آنها با برای آنها پخش شد. برای تعیین سطوح خجالت، پاسخ های فیزیولوژیکی مانند سرخ شدن اندازه گیری شد و شرکت کنندگان پرسشنامه ها را تکمیل کردند.

 

چه ارتباطی بین خواب و رفاه عاطفی وجود دارد؟

 

یکی از حقایقی که پروژه قبلی ون سامرن، INSOMNIA را هدایت کرد، این بود که احتمال ابتلا به افسردگی در افراد کم خواب دو برابر می شود.

 

نتیجه این است که درک بهتر خواب و اختلالات آن می تواند به مداخلاتی منجر شود که سلامت روان کلی را بهبود می بخشد. در یک مطالعه پیگیری طولانی‌مدت، ون سامرن دریافت که در صورت درمان نشدن، 43 درصد از افراد بی‌خوابی دچار افسردگی می‌شوند و تنها 16 درصد پس از مداخله.

 

ون سامرن می‌گوید: «نه تنها خواب خوب مفید است، بلکه خواب بی‌قرار در واقع می‌تواند ناسازگار باشد، به این معنی که مغز می‌تواند حتی نسبت به حالات عاطفی منفی حساس‌تر شود».

خواب ناآرام جایی است که فرد خواب، نمی‌تواند در هیچ یک از حالت‌های خواب متمایز قرار گیرد زیرا به حالت بیداری یا دیگر حالت‌های خواب برمی‌گردد. در حالی که حالت های مختلف خواب بخش های مختلف مغز را فعال و غیرفعال می کند، به نظر می رسد یکی از مهم ترین آنها حرکت سریع چشم یا REM باشد.

 

ون سامرن می افزاید: «این حالت به ویژه به مغز کمک می کند تا خاطرات حقایق را از تأثیر عاطفی آنها جدا کند.

 

تصور می شود که این اتفاق می افتد زیرا در طول خواب REM، لوکوس سرولئوس مغز ترشح نورآدرنالین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با استرس را متوقف می کند. نورآدرنالین با آمیگدال مغز ارتباط برقرار می کند که بدن را در حالت آماده باش بالا قرار می دهد.

 

توقف این آبشار شیمیایی ارتباط بین خاطرات و پاسخ های احساسی را از بین می برد. همانطور که در PTSD دیده می شود، افراد بی قرار مزیت این مهلت را از دست می دهند. ون سامرن خاطرنشان می کند: «کسانی که خوب می خوابند، به PTSD مبتلا نمی شوند

 

خطر ابتلا به بی خوابی تا حدی ژنتیکی به نظر می رسد اما با ناملایمات اولیه زندگی افزایش می یابد. انواع ژن‌های متعدد با بی‌خوابی مرتبط هستند، که با انواع مرتبط با افسردگی و اضطراب مرتبط است. در حالی که همه ما توصیه های خواب خوب را شنیده ایم – مانند پرهیز از صفحه نمایش نزدیک به زمان خواب – پاسخ ون سامرن شاید تعجب آور باشد.

 

ما راه حلی برای خواب ناآرام نداریم، بنابراین با استفاده از درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی، بیشتر روی محدود کردن آسیب

تمرکز می کنیم.

 

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که هنگام تجربه خواب ضعیف، زمان کلی خوابیدن فرد باید کاهش یابد. این به بدن کمک می کند تا مراحل خواب را در پنجره 7 یا 8 ساعته بهینه تنظیم کند، در حالی که آسیب طولانی شدن خواب بی قرار را نیز محدود می کند.

در حالی که اهمیت خواب برای سلامتی و تندرستی به خوبی مطرح می شود، ون سامرن به این نکته اشاره می کند که چقدر چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. او می‌گوید: «حدود 95 درصد از مقالات در مورد خواب، حافظه و یادگیری به تأثیر بر واقعیت‌ها و مهارت‌ها می‌پردازند، نه احساسات یا ناراحتی‌های فیزیولوژیکی، اما همه آنها به هم مرتبط هستند».

 

بنابراین اگر متوجه شدید که در رختخواب بیدار دراز کشیده اید و به کار شرم آوری که انجام داده اید فکر می کنید، سعی کنید به یاد داشته باشید که صبح در مورد آن احساس بهتری خواهید داشت.

 

https://neurosciencenews.com/night-embarrassment-21039/

 

واحد اختلالات خواب مرکز سلامت مغز دانا آماده ی خدمت رسانی به ثورت تخصصی به کسانی که نیاز به خواب خوب دارند، می

باشد.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)