07136476172 - 09172030360 [email protected]

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. ورزش نه تنها برای ماهیچه ها و استخوان های شما مفید است بلکه همچنین از مهمترین فواید آن، سالم نگه داشتن مغز است.

 

 “ورزش منظم؟”


به گفته متخصصان، میزان توصیه شده ورزش برای تیز بودن ذهن، تقریباً یک ساعت در روز است. یکی از بهترین راه های ورزش کردن، ورزشهای تیمی است. حضور در یک تیم می تواند اعتماد به نفس ایجاد کند و برنامه های منظم تمرینی برای سلامتی شما مفید است. اگر ورزش یا رقابت را دوست ندارید، ورزش های دیگر نیز مفید هستند! ورزش فقط به معنای ورزش کردن به صورت حرفه ای نیست بلکه به معنای حرکت دادن بدن و فعال بودن نیز می باشد. چند نمونه دیگر از ورزش ها عبارتند از: رقصیدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، یا پرتاب یک فریزبی.

در بدن و مغز در هنگام ورزش چه اتفاقی می افتد؟


با افزایش ضربان قلب شما هنگام ورزش، جریان خون به مغز افزایش می یابد. با افزایش جریان خون، مغز شما در معرض اکسیژن و مواد مغذی بیشتری قرار می گیرد. ورزش همچنین باعث آزاد شدن پروتئین های مفید در مغز می شود.

این پروتئین های تغذیه کننده، سلول های مغز (که به عنوان نورون نیز شناخته می شوند) را سالم نگه می دارند و رشد سلول های عصبی جدید را تقویت می کنند. نورونها بلوک های سازنده عملکردهای مختلف مغز هستند. در نتیجه، سلامت نورون فرد برای سلامت کلی مغز مهم است.

 

 

 

ورزش روحیه شما را تقویت می کند و استرس را کاهش می دهد

 

هنگامی که ورزش می کنید، بدن شما مواد شیمیایی مانند دوپامین و اندورفین ها (باله های درب) را در مغز آزاد می کند که باعث احساس خوشحالی و خوشبختی می شود. مغز شما نه تنها مواد شیمیایی مفید را از بین نمی برد بلکه ورزش به مغز کمک می کند تا از شر مواد شیمیایی که باعث احساس استرس و اضطراب می شوند خلاص شوید.

افرادی که ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند شادتر و استرس کمتری دارند. ورزش منظم همچنین می تواند به شما کمک کند احساسات خود را در هنگام احساس عصبانیت یا ناراحتی کنترل کنید.

 

 

 

ورزش ممکن است نمرات شما را بهبود بخشد

 

درست است! نشان داده شده است كه ورزش باعث بهبود توانايي ذهني مي شود. به طور متوسط​​، كودكان و بزرگسالان كه ورزش می كنند، در مقایسه با كسانی كه نمی كنند، نمرات آزمون بهتری در ریاضی و خواندن دارند. تعدادی از توانایی های ذهنی وجود دارد که با ورزش منظم بهبود می یابد:

فعالیت فیزیکی می تواند حافظه بلند مدت و کوتاه مدت شما را بهبود بخشد. كودكان و بزرگسالان جوان كه از آنها خواسته می شد فقط چند بار در هفته ورزش كنند، پیشرفتهای بزرگی در توانایی خود در به خاطر سپردن آنچه می خوانند، نشان دادند.

 

فعال بودن، در طول روز انرژی بیشتری به شما می دهد و به شما کمک می کند شب بهتر بخوابید. به نوبه خود، خواب بهتر باعث بهبود خلاقیت و عملکرد مغز می شود.

 

 

 

ورزش مخصوصاً برای کودکان و بزرگسالان بسیار مهم است


همانطور که می بینید، فعال بودن مزایای زیادی دارد. ایجاد عادات سالم ورزش در جوانی باعث می شود که پیر شدن دیرتر و با اختلالات شناختی کمتری اتفاق بیفتد. ورزش مداوم در دوران کودکی و بزرگسالی، مغز را سالم نگه می دارد. افزایش شواهد نشان می دهد که فعال بودن به عنوان یک بزرگسال حتی می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در پیری کاهش دهد. هیچ وقت خیلی دیر نیست که ورزش را شروع کرده و مغز خود را در بهترین حالت خود حفظ کنید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

dana.org