07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

سال اول زندگی یک کودک با تعداد زیادی از نقاط عطف پر شده است. خوابیدن به طور منظم در شب ممکن است یکی از مواردی باشد که والدین بیش از همه منتظر آن هستند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا والدین، خود را با روال خواب نوزاد جدید تطبیق دهند. و یاد بگیرند که چگونه به کودک کمک می کند تا خواب سالم داشته باشد. طبیعی است که سوالاتی در مورد آنچه که عادت طبیعی خوابیدن محسوب می شود و تغییراتی که ممکن است در 12 ماه اول زندگی کودک شما رخ دهد داشته باشید.

نوزادان چقدر به خواب نیاز دارند؟

الگوی خواب در اولین سال زندگی کودک تغییر خواهد کرد، از جمله تعداد ساعت خواب مورد نیاز و مدت زمان خواب در طول شبانه روز.

0 تا 3 ماه

  • طبیعی است که نوزادان 14 تا 17 ساعت را در یک شبانه روز بخوابند. واین مدت در دوره های کوتاهتری تقسیم شوند تا بتوانند تغذیه، تغییر پوشک و تعامل با خانواده خود را تأمین کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً نیاز به خوردن غذا بیشتر از نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند دارند (تقریباً هر 2 ساعت در مقابل هر 3 ساعت).

3 تا 6 ماهگی

  •  از حدود 3 ماهگی، خواب روزانه یک کودک به 12 تا 15 ساعت کاهش می یابد. در این زمان، خواب همچنین شروع به ادغام در دوره های طولانی تر می کند، زیرا نوزادان قادر به طولانی تر شدن بدون تغذیه هستند. زمانی در این دوره زمانی است که اکثر نوزادان شروع به خوابیدن در طول شب می کنند ، البته موارد استثنایی نیز در این قانون وجود دارد.

6 تا 12 ماهگی

  •  از 6 ماهگی به بعد، نوزادان بیشتر خواب خود را در شب انجام می دهند. با این حال، ممکن است سایر موارد مانند دندان درآوردن، جهش رشد، بیماری ها یا عقبگرد خواب باعث بیداری شبانه شود. اگر نوزادان در این مرحله شبانه نخوابند، والدین ممکن است ترجیح دهند از استراتژی های خاص تربیت خواب استفاده کنند.

 

اهمیت خواب در دوران نوزادی

خواب ناچیز در دوران نوزادی با مشکلات عملکرد شناختی، مهارت های اجتماعی، چاقی و کیفیت زندگی کودک ارتباط دارد.

کودک شما معمولاً با سر و صدا، گریه، خمیازه یا مالش چشم های خود به شما می فهماند که آماده خواب هستند. می توانید از این نشانه ها برای تعیین برنامه ای مناسب برای آنها استفاده کنید.

انحراف قابل توجه از این توصیه ها ممکن است اثرات سوئی بر سلامتی کودک شما داشته باشد یا نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

یک هدف واقع بینانه این است که به کودک خود کمک کنید تا در اولین شب تولد خود به طور متوالی در طول شب بخوابد.

با بزرگ شدن در کودکان نوپا و در سنین مدرسه، نیازهای خواب آنها بیشتر از بزرگسالان خواهد شد.

چگونه به کودک خود کمک کنیم تا بخوابد (و خواب بماند)

تنظیم یک روال ثابت برای کمک به کودک در یادگیری خواب شبانه کلیدی است.  طی چند ماه اول، برنامه خواب کودک شما تا حد زیادی براساس الگوی غذایی او تعیین می شود. با این حال، با رشد، آنها می توانند بین مدت زمان تغذیه طولانی تر و طولانی تر شوند.  در این مرحله، می توانید برنامه روز و شب را رعایت کنید.

برای کمک به کودک خود برای ایجاد ریتم شبانه روزی سالم، اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز مقدار زیادی نور روز تحریک می کند.

در آستانه زمان خواب، سعی کنید یک فضای آرام ایجاد کنید و هر شب همان زمان خواب را انجام دهید.

شریفات زیر می تواند به کودک شما کمک کند تا شب را با خواب ارتباط برقرار کند:

  • دوش گرفتن
  • تبدیل به لباس خواب و پوشک تازه
  • کتاب خواندن
  • آواز لالایی
  • داشتن خوراک شبانه
  • بوسه و شب بخیر دادن
  • کم نور شدن چراغ ها
  • پایین آوردن ترموستات
  • ایجاد یک محیط آرام

بخش مهمی از ایجاد عادت های خواب سالم برای کودک شما شامل آموزش به خواب رفتن خود به خود است. بسیاری از نوزادان احساس در آغوش کشیده شدن و نوازش را تسکین دهنده می دانند، اما بهتر است کودک را قبل از اینکه بخواهد بخوابد بخوابانید.

به این ترتیب اگر در طول شب بیدار شوند و شما در آنجا نباشید، اضطراب کمتری خواهند داشت و احتمال اینکه بدون نیاز به کمک شما دوباره بخوابند، بیشتر خواهد شد.

 

اگر کودک شما خوب نمی خوابد چه باید کرد

  • اگرچه بیدار شدن چندین چندباره نوزاد در طول شب امری طبیعی است، اما اگر سوالی در مورد الگوی خواب کودک دارید، با پزشک متخصص اطفال یا متخصص خواب صحبت کنید.
  • اگر کودک شما با گریه از خواب بیدار می شود و بعد از چند دقیقه خوابش نمی برد، ممکن است گرسنه باشد یا نیاز به تغییر پوشک داشته باشد. بنابراینبه سرعت و بی سر و صدا به نیازهای آنها رسیدگی کنید.
  • در صورت امکان به جای چراغ بالای سر از چراغ شب استفاده کنید.
  • شما ممکن است با نوازش کردن یا گفتن چند کلمه اطمینان بخش، کودک مضطرب را آرام کنید، اما سعی کنید او را از گهواره خارج نکنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.
  • در طول روز به کودک خود عشق و توجه زیادی نشان دهید و او را تشویق به استقلال در شب کنید، ممکن استاضطراب جدایی را که بسیاری از نوزادان در حدود 6 ماهگی احساس می کنند را کاهش دهد.

انتظار داشته باشید!

غیرمعمول نیست که نوزادان هر چند وقت یک بار به یک برنامه خواب نامنظم روی می آورند.

این رگرسیون های خواب بخشی طبیعی (و اغلب موقت) از دوران نوزادی سالم است و می تواند به دلیل دندان درآوردن، بیماری، جهش رشد، تغییر در زمان خواب یا در هنگام یادگیری مهارت های جدید مانند نحوه گفتگو یا راه رفتن اتفاق بیفتد.

اگر تازه پدرو مادر شده اید ، لازم است بدانید وقتی کودک احساس کمبود خواب می کند، خواباندن کودک دشوار است. بنابراین اگر احساس خستگی بیش از حد دارید ، می توانید برای کمک در مراقبت از کودک از خانواده و دوستان با تجربه کمک بگیرید.

نوزادان چیزهایی می بینند که ما نمی بینیم!

وقتی ساعت درونی تنظیم کننده خواب و بیداری دچار مشکل میشود!

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)