07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

مشکلات خواب می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد. زنان بیشتر از مردان دچار بی خوابی می شوند. خواب ضعیف می تواند خواب آلودگی روزانه را تحریک کرده و به انواع شرایطی که بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارند دامن بزند.

هیچ عامل واحدی اختلاف بی خوابی بین زن و مرد را توضیح نمی دهد. در عوض، چندین عنصر مختلف برای ایجاد چالش های خواب بیشتر برای زنان ترکیب می شود.

آگاهی از این دلایل بالقوه می تواند به زنان کمک کند تا مشکلات خواب را با مراجعه به پزشک برطرف کنند تا بتوانند خواب بهتر را شروع کرده و بر بی خوابی غلبه کنند.

آیا بی خوابی بیشتر در خانم ها دیده می شود؟

بی خوابی به طور قابل توجهی در زنان بیشتر از مردان است .در مطالعات بی شماری میزان بالاتری از بی خوابی در زنان یافت شده است و برخی تخمین ها احتمال بی خوابی در طول زندگی را 40٪ بیشتر در زنان نشان می دهد .

زنان نیز ممکن است متفاوت از مردان دچار بی خوابی شوند. به عنوان مثال، در بزرگسالان مسن، زنان بیش از مردان که اغلب فقط یک علامت را گزارش می کنند، علائم متعدد بی خوابی را تجربه می کنند .

به طور کلی، معمول است که زنان از مشکلات خواب رنج می برند. در تحقیقی که توسط بنیاد ملی خواب انجام شد، تا 67٪ از زنان گفتند که مشکل خواب دارند حداقل چند شب در ماه گذشته و 46٪ تقریبا هر شب با مشکل روبرو شده اند.

چرا بی خوابی در زنان بیشتر دیده می شود؟

در مورد چرایی بی خوابی در زنان اتفاق نظر روشنی وجود ندارد. محققان معتقدند که ممکن است به دلیل ترکیبی از عناصر، از جمله تفاوت های جنسیتی  و عوامل مستقل  دیگر باشد.

اختلافات بر اساس جنسیت در خواب مربوط به زیست شناسی است، مانند تفاوت در تولید هورمون و ریتم شبانه روزی بین زن و مرد. یا این اختلافات ممکن است ناشی از اختلاف اجتماعی و فرهنگی باشد که بر خواب تأثیر می گذارد.

سایر عوامل موثر بر خواب، از جمله استعدادها برای برخی از مسائل بهداشت جسمی یا روانی، نیز ممکن است در افزایش نرخ بی خوابی در زنان نقش داشته باشد. همه این عوامل ممکن است در احتمال بروز مشکلات خواب در زنان نقش داشته باشد.

چگونه هورمون ها بر خواب تأثیر می گذارند؟

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی بدن هستند و نقش اساسی در عملکرد تقریبا همه سیستم های بدن دارند. هورمون ها می توانند به طور مستقیم روی خواب تأثیر بگذارند یا اثرات غیرمستقیم داشته باشند.

اختلافات هورمونی احتمالاً عامل اصلی الگوی متمایز خواب در زنان، از جمله میزان بالاتر بی خوابی است. تولید هورمون پویاست و در طول زندگی یک زن و در طول چرخه قاعدگی ماهانه تغییر می کند. بخشهای زیر چگونگی آشکار شدن تغییرات هورمونی و تأثیر آن بر خواب را مرور می کند.

شروع قاعدگی

در ایالات متحده، دختران اولین قاعدگی را با میانگین سنی 13 سال دارند.  در دوران بلوغ ، یک سری تغییرات فیزیکی گسترده تر از جمله افزایش تولید هورمون های جنسی مانند استروژن رخ می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش خطر بی خوابی با شروع قاعدگی شروع می شود. توضیح دقیق این موضوع ناشناخته است، اما ممکن است به چگونگی تأثیر هورمون های جنسی بر چرخه خواب و بیداری  و سایر سیستم های اساسی بدن مرتبط باشد.

علاوه بر این، شواهد نشان می دهد دختران در دوران بلوغ بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند، یک وضعیت بهداشت روانی است که اغلب به مشکلات خواب مرتبط است.

در طول چرخه قاعدگی

مراحل چرخه قاعدگی ماهانه با تغییر در تولید هورمون هدایت می شود .افزایش و کاهش سطح استروژن و پروژسترون می تواند تغییرات جسمی و عاطفی را در طول هر ماه ایجاد کند. اگرچه این تغییرات ممکن است به طور متفاوتی بر روی هر زن تأثیر بگذارد.

سطح این هورمون ها به طور قابل توجهی در روزهای منتهی به هر دوره کاهش می یابد و باعث می شود حدود 90٪ از زنان دچار تغییرات جسمی یا خلقی از جمله اختلال در خواب شوند .

نوسان سطح هورمون ها می تواند مراحل خواب یک زن را در طول شب تغییر دهد، که در مجموع به عنوان معماری خواب او شناخته می شود.

 

علائم بی خوابی برای زنان مبتلا به سندرم قبل از عادت ماهیانه (PMS) شامل تغییرات قابل توجه و مخل قبل از قاعدگی شایع است. زنان مبتلا به PMS کیفیت خواب پایین تری را تجربه می کنند .

اختلال نارسایی قبل از عادت ماهیانه (PMDD) نوع شدیدتری از سندرم پیش از عادت ماهیانه است که اغلب مشکلات برجسته تری در خواب دارد. حدود 70٪ از زنان مبتلا به PMDD علائم بی خوابی را قبل از عادت ماهیانه گزارش می کنند.

در دوران بارداری

تغییرات قابل توجه هورمونی که در حین بارداری و پس از آن اتفاق می افتد می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد. در دوران بارداری، یک زن دیگر همان تغییرات ماهانه مرتبط با چرخه قاعدگی را تجربه نمی کند، اما تغییرات عمده هورمونی که از سه ماهه اول شروع می شود، می تواند باعث خستگی، تهوع صبحگاهی، افزایش وزن و طیف وسیعی از تغییرات جسمی و عاطفی شود.

نوسانات هورمونی مداوم در دوران بارداری می تواند چرخه خواب و بیداری را مختل کند و بسیاری از خانم ها مشکلات خواب را در سه ماهه سوم در بدترین حالت تشخیص می دهند.

در 24 ساعت اول پس از زایمان، زنان تغییر هورمونی قابل توجه دیگری را تجربه می کنند، زیرا سطح استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابد و به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد .

اثرات جسمی و عاطفی در این دوره پس از زایمان ممکن است مشکلات خواب یا خواب آلودگی در روز ایجاد کند.

یائسگی

یائسگی هنگامی است که یک زن قاعدگی خود را برای همیشه قطع می کند و قبل از آن دوره انتقالی، که شامل تغییرات قابل توجهی در تولید هورمون است  را تجربه میکند.

مشکلات خواب یکی از علائم اصلی در دوران یائسگی محسوب می شود. تخمین زده می شود 38-60٪ از زنان در این مدت علائم سازگار با بی خوابی را گزارش کنند.

کاهش یا نوسان سطح هورمون های جنسی می تواند به روش های مختلف خواب را مختل کند. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی که می تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شبانه شود، یکی دیگر از علائم اصلی انتقال یائسگی شود که تا 85٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

زنانی که عرق شبانه مکرر دارند ممکن است دچار وقفه بیشتری در خواب شوند و در خواب رفتن مشکل بیشتری داشته باشند.

تغییرات هورمونی مرتبط با افزایش سن و یائسگی نیز ممکن است با تغییر ریتم شبانه روزی و سیستم بدن برای تنظیم دمای آن در طی یک چرخه خواب و بیداری طبیعی، بر خواب تأثیر بگذارد.

تلاقی این تغییرات هورمونی با عوامل دیگر، از جمله سطح بالاتری از اختلالات خلقی و بیماری های جسمی، احتمالاً به مشکلات خواب در زنان مسن منتهی میشود. از این رو بررسی های پزشکی شامل تست خواب می تواند به در تشخیص و درمان موثر این مشکلات کمک کننده باشد.

در قسمت بعد به دلایل این مشکلات خواهیم پرداخت.

مشکلات خواب در زنان (قسمت دوم)

در هنگام خواب چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)