07136476172 - 09172030360 [email protected]

ورزشکار بودن

تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزشکاران، به ویژه آنهایی که مسابقات استقامتی مانند ماراتن را انجام می دهند، ممکن است بیشتر دچار لخته شوند. احتمال کم آبی یا زخمی شدن آنها بیشتر است. آنها ممکن است دور سفر کنند. علائم DVT (لخته خون عمقی) به راحتی با مسائل مربوط به ورزش اشتباه گرفته می شود. اگر متوجه تورم، کبودی‌های غیرمنتظره یا درد شدید در بازو، پا یا به‌ویژه قفسه سینه شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. تحقبقات نشان داده است که مشکلات قلب و عروق، خطر زوال عقل را افزایش می دهد. 

عمل جراحي

استراحت در رختخواب قبل یا بعد از هر نوع جراحی باعث کاهش جریان خون در بدن شما می شود. جراحی بزرگ که شامل شکم، لگن، لگن یا پاها می شود، خطر ابتلا به DVT را افزایش می دهد. زیرا وریدهای بزرگ در طول عمل شما آسیب می بینند. قبل از جراحی، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای کمک به کاهش احتمال لخته شدن خون نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون داشته باشید. پس از جراحی، به محض اینکه می توانید از جای خود بلند شوید و حرکت کنید.

بیماری التهابی روده

هنگامی که شما مبتلا به IBS، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا بیماری روده دیگری هستید، ممکن است خطر لخته شدن خون دو یا حتی سه برابر بیشتر باشد. افرادی که این شرایط را دارند بیشتر دچار کم آبی بدن، استراحت در رختخواب یا نیاز به جراحی می شوند. التهابی که باعث بیماری های روده می شود ممکن است به لخته های خون نیز مرتبط باشد.

ویتامین D کم

محققان در یک مطالعه کوچک دریافتند که سطح ویتامین D در 82 نفری که DVT بدون علت شناخته شده داشتند کمتر از 85 نفری بود که هرگز DVT نداشتند. بزرگسالان به 600 تا 800 واحد ویتامین در روز نیاز دارند. می توانید آن را از ماهی سالمون، ماهی تن، پنیر و زرده تخم مرغ تهیه کنید. یا دو بار در هفته تا 30 دقیقه زیر نور خورشید بمانید. می توانید سطح ویتامین D خود را با آزمایش خون بررسی کنید.

داروها با هورمون های جنسی

قرص‌های ضدبارداری و درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای یائسگی دارای استروژن هستند. یک هورمون زنانه ضروری که می‌تواند راحت‌تر لخته خون را ایجاد کند. البته شانس کمی وجود دارد. از هر 1000 زن که هر سال قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، تنها 1 نفر به DVT مبتلا می شود. اما اگر از استروژن بیشتری استفاده کنید، یا اگر به دلایل دیگری نیز در معرض خطر هستید، احتمال بیشتری وجود دارد. مردانی که از تستوسترون، یک هورمون مردانه استفاده می کنند، نیز بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند.

سرطان

تومورها می توانند باعث آسیب بافتی شوند و مواد شیمیایی آزاد کنند که باعث لخته شدن می شود. سرطان های مغز، روده بزرگ، ریه، کلیه، تخمدان، لوزالمعده و معده بیشترین میزان DVT را دارند. لخته شدن یک عارضه جانبی شایع لنفوم، لوسمی و سرطان کبد است. برخی از انواع شیمی درمانی نیز احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند. در طول شیمی درمانی، جوراب های فشرده بپوشید و تا حد امکان فعال بمانید.

اضافه وزن داشتن

وزن اضافی، به خصوص در ناحیه وسط، فشار بیشتری بر وریدهای لگن و پاهای شما وارد می کند. که می تواند احتمال ابتلا به DVT را دو برابر کند. اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما 25 یا بیشتر است و همچنین از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کنید، برخی تحقیقات نشان می دهد که شانس شما ممکن است تا ده برابر افزایش یابد. ورزش منظم بهترین دفاع شما در برابر لخته شدن خون است. به علاوه می تواند به کاهش وزن کمک کند.

بارداری

یک نوزاد همچنین فشار بیشتری بر رگ های لگن و پاهای شما وارد می کند. تا 6 هفته پس از زایمان همچنان در معرض خطر هستید. DVT در 2 مورد از هر 1000 بارداری اتفاق می افتد. اگر چاق باشید، بالای 35 سال سن داشته باشید، دوقلو باردار باشید، سابقه خانوادگی لخته شدن خون داشته باشید یا در بستر استراحت کرده باشید. با فعال ماندن در طول بارداری شانس خود را کاهش دهید.

تولد زودرس

آیا قبل از هفته 37 به دنیا آمده اید؟ به نظر می رسد هر چه زایمان زودرس شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن در طول زندگی بیشتر است. دانشمندان هنوز دقیقا دلیل آن را نمی دانند. زیرا احتمالات زیادی وجود دارد. اگر زود به دنیا آمده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

سیگار کشیدن

این مورد بر نحوه لخته شدن خون و جریان در بدن شما تأثیر می گذارد. هر مقدار سیگار، حتی گاهی اوقات، به قلب و عروق خونی شما آسیب می رساند. در صورت مصرف قرص‌های ضدبارداری بیشتر مراقب باشید که سیگار نکشید. این ترکیب می‌تواند تقریباً نه برابر احتمال طبیعی DVT باشد. ترک سیگار خطر لخته شدن خون و همچنین بسیاری از مشکلات قلبی دیگر را کاهش می دهد.

کاهش خطر زوال عقل و تغذیه

رژیم غذایی MIND برای پیشگیری از زوال عقل

این ترکیبی از دو رژیم غذایی است که دارای مزایای سلامتی شناخته شده است – مدیترانه ای و DASH. برای جلوگیری یا کند کردن زوال عقل طراحی شده است. مطالعات اولیه نشان می دهد که خطر ابتلا به آلزایمر را تا 53 درصد در افرادی که آن را از نزدیک دنبال می کنند و تا 35 درصد در افرادی که به شدت آن را دنبال می کنند، کاهش می دهد. (این نام کوتاه عبارت مدیترانه-DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay است). این توصیه در ابتدا برای افراد مسن سالم در نظر گرفته شده بود. اما در سال 2018 گسترش یافت تا برای افراد هشت ساله ای که سکته کرده اند نیز اعمال شود.

گروه های غذایی سالم برای سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل

رژیم MIND دارای 10 گروه است:

  • سبزیجات برگ سبز
  • سبزیجات دیگر
  • آجیل
  • انواع توت ها
  • لوبیاها، غلات کامل
  • ماهی، مرغ
  • روغن زیتون

پروتئین و زوال عقل

رژیم غذایی شامل لوبیا یک روز در میان، مرغ دو بار در هفته و ماهی یک بار در هفته است. یا فلفل دلمه ای، لوبیا و بوقلمون را برای چند روز میل کنید. همه این غذاها سرشار از پروتئین و چربی های اشباع شده کم هستند. برای سلامت کلی شما و همچنین برای سلامت مغز مفید هستند.

سبزیجات و غلات و کاهش خطر زوال عقل

هر روز به یک سالاد، یک سبزی دیگر و سه وعده غلات کامل نیاز دارید. هر سبزی می تواند مفید باشد. اما سبزی ها، کلم پیچ و اسفناج بسیار مفید هستند. اگرچه تحقیقات کمی در مورد عملکرد مغز و غلات انجام شده است. بخشی از علم پشت رژیم غذایی MIND ممکن است شامل نحوه کارکرد غذاها با هم باشد. محققان هنوز در تلاشند تا دریابند چرا این قدر خوب عمل می کند.

تنقلات و اسنک های مفید و کاهنده خطر زوال عقل

آجیل و انواع توت ها میان وعده های ایده آلی هستند. هر دو با سلامت بهتر مغز و کاهش خطر زوال عقل مرتبط هستند. به خصوص زغال اخته و توت فرنگی به حفظ بهترین عملکرد مغز شما کمک می کند. ممکن است علائم مرتبط با آلزایمر را کاهش دهد.

روغن زیتون

روی نان، سالاد، پاستا، سبزی پخته شده و هر چیز دیگری خوشمزه است. همچنین نشان داده شده است که عملکرد مغز را در طولانی مدت بهبود می بخشد و از زوال عقل محافظت می کند.

گروه های ناسالم

رژیم MIND به طور خاص گوشت قرمز، کره و مارگارین، پنیر، شیرینی ها و شیرینی ها و غذاهای سرخ شده یا فست فود را محدود می کند. شما باید کمتر از 4 وعده در هفته گوشت قرمز، کمتر از یک قاشق غذاخوری کره در روز و کمتر از یک وعده در هفته از هر یک از موارد زیر مصرف کنید. پنیر پرچرب، غذای سرخ شده و فست فود را محدود کنید. 

منبع: Brain Foods That May Help Prevent Dementia (webmd.com)

مروری جامع بر همه انواع زوال عقل!

زوال عقل عروقی