07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

فعال بودن در اجتماع به طور کلی شانس شما را برای داشتن یک خواب خوب در شب افزایش می دهد. اما اگر شب ها تا دیر وقت فعال هستید، تعداد ساعاتی که می خوابید کاهش می یابد- و همچنین می تواند بر زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد.

 

خواب آلودگی بر عملکرد شناختی، انگیزه و رفتار تأثیر می گذارد. بیشتر افراد از اختلالات خواب رنج می برند، اما اثرات خواب آلودگی بر فعالیت های اجتماعی، که نقش مهمی در سلامت و رفاه کلی فرد دارد، نسبتاً ناشناخته مانده اند.

به منظور افزایش درک ما در این زمینه، محققان دانشگاه استکهلم و انستیتوی کارولینسکا، 641 بزرگسال شاغل، ساکن سوئد را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان هر سی دقیقه کاری را انجام می دادند، سطح خواب آلودگی خود را هر سه ساعت تخمین می زدند و هر روز صبح به مدت سه هفته اطلاعات مربوط به خواب خود را یادداشت می کردند.

 

ارتباط بین خواب آلودگی و فعالیت های اجتماعی

 

نتایج، که در حال حاضر در مجله علمی PNAS منتشر شده است، ارتباط روشن بین خواب و فعالیت اجتماعی را نشان می دهد. سطح بالایی از خواب آلودگی می تواند با کاهش تعداد فعالیت های اجتماعی و میزان زمانی که یک فعالیت اجتماعی انجام می شود، مرتبط باشد که مهمترین تأثیر آن در روزهای تعطیل و عصرها مشاهده می شود.

فعالیت های اجتماعی به طور کلی خواب خوب را تقویت می کند. این مطالعه نشان می دهد که فعالیت های اجتماعی بعد از ظهر ممکن است با افزایش خواب آلودگی بعد از تعامل اجتماعی و همچنین طولانی تر شدن خواب در آن شب ارتباط داشته باشد. در عین حال، مطالعه نشان می دهد که سطح بالاتری از فعالیت های اجتماعی هنگام شب، با کاهش خواب آلودگی و مدت زمان کوتاه تر خواب مرتبط بوده است.

 

 

فعالیت های اجتماعی نیاز ما به خواب را افزایش می دهد

 

به گفته یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، جان آکسلسون، استاد روانشناسی در دانشگاه استکهلم و دانشیار انستیتوی کارولینسکا، نتایج نشان می دهد که فعالیت های اجتماعی ما را خسته می کند، درست مثل فعالیت بدنی، که باعث افزایش نیاز ما به خواب می شود.

از طرف دیگر بسیاری از فعالیتهای اجتماعی دیر هنگام با کاهش خواب همراه است. احتمالاً با زمانهایی مرتبط است که ما انواع خاصی از فعالیتهای اجتماعی، مانند بیرون رفتن و مهمانی را نسبت به خواب در اولویت قرار می دهیم. همچنین ممکن است که برخی از انواع فعالیتهای اجتماعی در اواخر شب باعث شود خواب ما کاهش یابد.

به گفته جان آكلسون، مطالعات آینده لازم است كه به این امر توجه شود. “مطالعه ما درهای جدیدی را برای تحقیقات جدید در مورد چگونگی عواملی مانند نور روز، قهوه، درمان خواب و سایر عواملی که باعث کاهش خواب می شود، می گشاید که می تواند به ما در زندگی اجتماعی بهتر کمک کند.”

جان آکسلسون و همکارانش اکنون در حال انجام مطالعاتی در مورد چگونگی تأثیر خواب و خواب آلودگی در نحوه تعامل با همکاران در محل کار هستند. آنها در حال پیگیری چگونگی خواب بهتر کارمندان و بررسی میزان حضور شرکت کنندگان در فعالیت های اجتماعی و کیفیت تعامل اجتماعی هستند.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

“Sleepiness, sleep duration, and human social activity: An investigation into bidirectionality using longitudinal time-use data”