انسانها تنها موجوداتی نیستند که “اعتقاد” دارند. حیوانات نیز می توانند اعتقادات داشته باشند، اگرچه اثبات آن دشوارتر از انسان است. دکتر توبیاس استارزاک و پروفسور آلبرت نیوئن در بوخوم چهار معیار را برای درک و بررسی تجربی باورهای حیوانات در مجله “ذهن و زبان” ارائه داده اند.
استفاده انعطاف پذیر از اطلاعات در مورد جهان
اولین معیار وجود اعتقادات که توسط فیلسوفان انجام شده این است که یک حیوان باید در مورد جهان اطلاعات داشته باشد. با این حال، این نباید فقط به یک واکنش خودکار منجر شود، مانند یک قورباغه که بطور غریزی به یک حشره در حال عبور حمله می کند.
در واقع، حیوان باید بتواند از این اطلاعات استفاده کند تا با روشی انعطاف پذیر رفتار کند. آلبرت نیویین توضیح می دهد: “این مورد در شرایطی است که یک قطعه از اطلاعات یکسان با انگیزه های مختلف برای تولید رفتارهای مختلف می توانند ترکیب شوند.” “به عنوان مثال، حیوان می تواند از اطلاعات موجود در آن لحظه به منظور غذا خوردن یا مخفی کردن غذا استفاده کند.”
اطلاعات می توانند مجدداً مورد استفاده قرار گیرند
معیار بعدی می گوید که جنبه های فردی از آن اطلاعات را می توان به طور جداگانه پردازش کرد. به عنوان مثال در آزمایشاتی که با موش انجام شده است می توانند یاد بگیرند که می توان نوع خاصی از غذا را در یک زمان خاص در یک مکان خاص یافت. دانش آنها ساختار “چه- زمانی-کجا” دارد.
چهارم، حیواناتی که دارای اعتقادات هستند باید بتوانند مؤلفه های اطلاعات را از راه های جدید دوباره ترکیب کنند. این باور مجدداً باید به رفتار انعطاف پذیر منتهی شود. موش ها نیز می توانند این کار را انجام دهند، همانطور که محقق آمریکایی جاناتان کریستال در آزمایشات در یک هزارتو نشان داد.
کلاغها و scrub jays همه معیارها را رعایت می کنند
نویسندگان همچنین از کلاغ ها و جی های اسکراب به عنوان نمونه هایی از حیوانات با اعتقاد ذکر می کنند. محقق انگلیس، نیکولا کلیتون آزمایش های قطعی را با جی اسکراب انجام داد. وقتی پرندگان گرسنه هستند، در ابتدا تمایل به خوردن غذا دارند. وقتی گرسنه نیستند، بطور منظم باقیمانده را پنهان می کنند. در این فرآیند، آنها کدگذاری می کنند که کدام مواد غذایی – کرم یا بادام زمینی – کجا و چه زمانی مخفی شده اند. اگر در ساعات بعدی گرسنه باشند، ابتدا به دنبال کرم های مورد نظر خود می روند. بعد از گذشت مدت زمانی که کرم ها غیرقابل تبدیل شدن می شوند، به جای آن به سمت مکان های مخفی بادام زمینی می روند.
توبیاس استرزاک می گوید: “آنچه به بهترین وجه این تغییر رفتار را توضیح می دهد، اعتقاد پرندگان در مورد کرم های فاسد شده و اعتقاد آنها در مورد مکان سایر مواد غذایی است.” حیوانات همچنین در شرایط دیگر نسبتاً انعطاف پذیر واکنش نشان می دهند، به عنوان مثال اگر متوجه شوند که در هنگام پنهان شدن رصد می شوند، بعداً غذا را مخفی می کنند.
رفتار انعطاف پذیر، که می تواند ناشی از اعتقادات باشد، در موش ها، شامپانزه ها و برخی حیوانات دیگر نیز نشان داده شده است. آلبرت نیوئن تصور می کند: “احتمالاً بسیاری از گونه های دیگر نیز “اعتقادات” دارند.”
برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
“How to ascribe beliefs to animals”. by Albert Newen and Tobias Starzak.
Mind and Language
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.