07136476172 - 09172030360 [email protected]

ارتباط بین خواب و افسردگی!

یکی از شایع ترین اختلالات خلقی که آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، افسردگی است. این اختلال می تواند خود را با علائمی نشان دهد که ممکن است فوراً آن را به عنوان افسردگی تشخیص ندهید. این مسئله زمانی مهم تر است که  مشکلات خواب نیز وجود داشته باشد. در ادامه نکاتی در مورد ارتباط بین خواب و افسردگی آورده شده که بهتر است بدانید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به ما می گوید که افسردگی شایع ترین اختلال عاطفی در ایالات متحده است. به گفته موسسه ملی سلامت روان (NIMH) تقریباً از هر 5 بزرگسال آمریکایی 1 نفر دارای اختلالی است که بر افکار، رفتارها، احساسات یا ترکیبی از این سه مورد تأثیر می گذارد.

به طور کلی، تشخیص افسردگی ممکن است سخت باشد، زیرا علائم فیزیکی ممکن است قبل از علائم روانی بروز کنند. بسیاری از مردم با شکایت از مشکلات خواب یا سردرد به پزشک مراجعه می‌کنند. درواقع متوجه نمی‌شوند که این یک اختلال خلقی است، زیرا بیماران خلق و خوی پایینی ندارند.» “همه علائم افسردگی همیشه یکباره بروز نمی کند.”

رابطه بین خواب و افسردگی

NIMH می‌گوید افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند ممکن است مشکلات خواب داشته باشند. از کم خوابی گرفته تا خواب زیاد. بیماران همچنین می توانند خیلی زودتر از آنچه در نظر داشتند از خواب بیدار شوند – که به عنوان بیداری زود هنگام صبح شناخته می شود. این مسائل از طریق هورمون ها و سیستم عصبی با افسردگی مرتبط هستند.

طبق مطالعه ای که در مارس 2015 که در مجله بین المللی غدد درون ریز منتشر شد، هورمون های متعددی در خواب و بیداری نقش دارند. این هورمون ها عبارتند از:

  • هورمون های رشد
  • ملاتونین
  • هورمون محرک تیروئید (TSH)
  • کورتیزول
  • گرلین و لپتین

هورمون ها

ملاتونین و کورتیزول به تنظیم ریتم شبانه روزی شما (چرخه خواب و بیداری) کمک می کنند زیرا مخالف یکدیگر عمل می کنند. اگر آنها از تعادل خارج شوند، مشکلات خواب ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، افزایش سطح TSH یا گرلین و کاهش سطح هورمون رشد یا لپتین می تواند منجر به بی خوابی شود و بالعکس.

سیستم عصبی حاوی انتقال دهنده های عصبی است که پیام رسان های شیمیایی هستند که سیگنال هایی را بین نورون ها (سلول های عصبی) ارسال می کنند. بر اساس مطالعه ژانویه 2022 که در Frontiers in Psychiatry منتشر شد، برخی از انتقال دهنده های عصبی (به عنوان مثال، استیل کولین و گاما آمینوبوتیریک اسید یا GABA) مسئول تنظیم دوره های بیداری و خواب هستند. محققان دریافتند که ناهنجاری‌های سیستم انتقال دهنده عصبی می‌تواند منجر به اختلالات ریتم خواب و بیداری و ایجاد افسردگی شود.

علاوه بر این، یک مطالعه در فوریه 2019 منتشر شده در مجله پزشکی سلولی و مولکولی نشان داد که افرادی که مشکلات خواب دارند ممکن است مستعد ابتلا به افسردگی باشند. این مورد از این ایده پشتیبانی می کند که خواب و افسردگی به روشی دو طرفه بر یکدیگر تأثیر می گذارند. اساساً، پیوند بین این دو ممکن است چرخه ای از مشکلات خواب به دلیل افسردگی و افسردگی به دلیل مشکلات خواب را تشکیل دهد.

 

وقتی به اندازه کافی نمی خوابید

اگر افسردگی دارید و در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید، احتمالاً با بی خوابی روبرو هستید. علائم ممکن است شامل این موارد باش:

  • بیدار بودن برای مدت طولانی قبل از اینکه بتوانید بخوابید یا بیشتر شب بیدار باشید
  • خوابیدن کوتاه مدت
  • بیدار شدن مدت ها قبل از برنامه ریزی برای انجام کار و احساس اینکه واقعاً این کار را نکرده اید

بر اساس مطالعه ای که در مارس 2020 در مجله آمریکایی مراقبت مدیریت شده منتشر شد، بی خوابی می تواند یک عامل خطر برای افسردگی باشد. این مطالعه گزارش داد: “(I) بی خوابی به شدت وقوع افسردگی را پیش بینی می کند. حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD) مشکل خواب را گزارش می دهند.” علاوه بر این، اگر خواب کافی نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی در تمرکز و حافظه یا سایر مشکلات جدی داشته باشید.

وقتی بیش از حد می خوابید

خواب آلودگی بیش از حد یکی از علائم رایج افسردگی غیر معمول است. شناسایی زیرگروه اختلال خلقی دشوار است. زیرا شامل برخی از علائم کلاسیک نمی شود. “به جای مشکلات خواب و از دست دادن اشتها، زیاد می خوابید و زیاد غذا می خورید.”

علاوه بر این، هنگامی که افسردگی غیر معمول دارید، همیشه احساس ضعف نمی کنید. ممکن است زمانی که رویدادهای مثبت اتفاق می افتد یا خبرهای خوبی می شنوید، خلق و خوی شما به طور موقت بهبود یابد.

درمان خواب ناشی از افسردگی

محققین توصیه می‌کنند با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. متخصصی که می‌تواند ابزار تشخیصی پرسشنامه سلامت بیمار (PHQ) را به شما بدهد.

دکتر شما احتمالاً از شما در مورد زمان شروع علائم و اینکه آیا در آن زمان رویداد یا تغییر بزرگی در زندگی شما رخ داده است، سؤال خواهد کرد. آماده باشید تا در مورد سابقه سلامت روان خود و خانواده تان و سایر علائم افسردگی، مانند مشکل در تمرکز، درد و یا تمایل به استفاده از خواب به عنوان راه فرار صحبت کنید.

افسردگی معمولاً با دارو درمانی و گفتار درمانی قابل درمان است. (اگر بی خوابی مزمن دارید، درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی – یا CBT-I – ممکن است مفید باشد.) اگر مشکلات خواب شما کم است، می توانید روش های بهداشت خواب توصیه شده توسط CDC مانند محدود کردن دسترسی به دستگاه های الکترونیکی را امتحان کنید. باید دمای اتاق خواب شما مناسب بوده و دارای تهویه متبوعی نیز باشد. توجه کنید که قبل از خواب از پرخوری یا ورزش پرهیز کنید.

البته توجه کنید اینکه در زمان نامناسبی بخوابید یا بیدار شدن در صبح زود لزوماً به معنای اختلال خلقی نیست. این موارد همچنین می تواند نشانه بسیاری از مسائل دیگر از جمله کم خونی و بیماری تیروئید باشد. باید از متخصصین یا ارائه دهنده گان مراقبت های بهداشتی شما نیز باید در مورد این احتمالات بپرسد تا تصویر کاملی از سلامتی و آنچه در زندگی شما می گذرد به دست آورید.

در صورتی که خواب منظمی ندارید و یا از اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب رنج می برید، همین امروز وقت ویزیت خود را با ما رزرو کنید. تیم چند تخصصی ما یک پکیج کامل به شما ارائه می دهد.

منبع: https://www.health.com/condition/depression/sleep-atypical-depression-symptoms

http://junglepub.org/elt/Course.aspx?i=362&c=15

چرت زدن خوبه یا بد؟

تست افسردگی در کودکان: علائم کودک افسرده

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ چرا من افسرده ام؟

به این مقاله امتیاز دهید