07136476172 - 09172030360 [email protected]

هورمون ملاتونین

 بدن شما به طور طبیعی ملاتونین تولید می کند. در تنظیم چرخه خواب و بیداری شما نقش دارد. همچنین یک نسخه آزمایشگاهی از آن وجود دارد که به عنوان مکمل بدون نسخه در دسترس است. برخی از افراد از مکمل های این هورمون برای کمک به مشکلات خواب استفاده می کنند. در این مقاله نحوه عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد و اینکه آیا مصرف هر شب این مکمل بی خطر است یا خیر.

ملاتونین چگونه کار می کند؟

این هورمون طبیعی عمدتاً در غده اپی فیز شما که در مغز شما قرار دارد ساخته می شود. قرار گرفتن در معرض نور از تولید ملاتونین جلوگیری می کند، اما تاریکی آن را تحریک می کند. سطح ملاتونین در مغز شما هنگام غروب خورشید و تاریکی شروع به افزایش می کند. آنها در نیمه های شب به اوج خود می رسند و با نزدیک شدن به سحر شروع به کاهش می کنند.

عملکرد ملاتونین سیگنال هایی را در مغز شما که بیداری را تقویت می کنند، مهار می کند. این امر با ایجاد احساس خستگی یا خواب آلودگی در هنگام نزدیک شدن به زمان خواب، به تقویت خواب کمک می کند. به دلیل اثرات ملاتونین بر خواب، مکمل‌های ملاتونین برای درمان انواع مشکلات خواب استفاده می‌شوند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات  خواب شیفت کاری
  • فاز خواب و بیداری تاخیری
  • خواب مختل در کودکان مبتلا به اوتیسم
  • اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)

دوز ایمن 

اطلاعات محدودی در مورد دوز بهینه و ایمن ملاتونین وجود دارد. در واقع، دوز مکمل های ملاتونین که در مطالعات علمی مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، به طور گسترده ای متفاوت است. از 0.1 تا 10 میلی گرم (میلی گرم). یک بررسی در سال 2017 دوز معمولی ملاتونین را بین 1 تا 5 میلی گرم تعریف می کند. ملاتونین معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا اثر کند. بنابراین اغلب تا 2 ساعت قبل از خواب مصرف می شود. اگر می خواهید برای اولین بار ملاتونین را امتحان کنید، ممکن است بهتر باشد با دوز کمتر شروع کنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا یک دوز مطمئن را برای شروع توصیه کنید.

میزان مصرف برای کودکان

مانند ملاتونین برای بزرگسالان، اطلاعات زیادی در مورد دوز بهینه و ایمن برای کودکان وجود ندارد. دوز نیز ممکن است بسته به سن کودک متفاوت باشد. یک بررسی در سال 2016 دوزهای زیر را بر اساس سن 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب پیشنهاد می کند:

  • 1 میلی گرم برای نوزادان
  • 2.5 تا 3 میلی گرم برای کودکان بزرگتر
  • 5 میلی گرم برای نوجوانان

از آنجایی که دستورالعمل‌های دوز مشخصی در مورد ملاتونین برای کودکان وجود ندارد، قبل از دادن ملاتونین به کودک خود حتما با پزشک اطفال صحبت کنید.

ملاتونین برای افراد مسن

مقدار ملاتونینی که بدن شما تولید می کند با افزایش سن کاهش می یابد. به همین دلیل، مکمل‌های ملاتونین ممکن است برای افراد مسن‌تری که در به خواب رفتن مشکل دارند مفید باشد. محققان هنوز به دنبال دوز بهینه ملاتونین برای افراد مسن هستند. یک بررسی در سال 2016 از کمک های خواب برای افراد مسن نشان می دهد که دوز 1 تا 2 میلی گرم ملاتونین رهش فوری 1 ساعت قبل از خواب است. 

آنچه در مورد مکمل های غذایی و ایمنی آنها باید بدانید

FDA ملاتونین را به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی می کند. برای مکمل های غذایی، ادعاهای برچسب و ایمنی محصول قبل از عرضه به بازار نیازی به تایید FDA ندارند. یک مطالعه در سال 2017 از 31 مکمل مختلف ملاتونین نشان داد که محتوای واقعی ملاتونین 71 درصد از محصولات با ادعای روی برچسب مطابقت ندارد. علاوه بر این، 26 درصد محصولات حاوی سروتونین بودند که حتی در دوزهای کوچک می تواند مضر باشد. هنگام خرید مکمل های ملاتونین، به دنبال محصولاتی باشید که “USP تایید شده” هستند. داروسازی ایالات متحده (USP) یک سازمان مستقل است که برای اطمینان از کیفیت و دوز مناسب مکمل های غذایی کار می کند.

آیا مصرف هر شب ملاتونین خطراتی دارد؟

با توجه به مرکز ملی سلامت مکمل (NCCIH)، به نظر می رسد استفاده کوتاه مدت از مکمل های ملاتونین برای اکثر بزرگسالان و کودکان بی خطر باشد. با این حال، اطلاعات در مورد اثرات طولانی مدت مکمل های ملاتونین محدود است. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف طولانی مدت ملاتونین در بزرگسالان در مقایسه با دارونما ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند.

مطالعات در مورد اثرات استفاده طولانی مدت ملاتونین در کودکان محدود است. از آنجایی که سطح ملاتونین به طور طبیعی در ابتدای بلوغ کاهش می یابد، نگرانی هایی وجود دارد که مصرف طولانی مدت ملاتونین در کودکان ممکن است شروع بلوغ را به تاخیر بیندازد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر ملاتونین بیش از حد مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

ملاتونین به طور کلی بی خطر است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی خفیف رخ دهد. به خصوص اگر دوزهای بالاتر یا فرمولاسیون های طولانی مدت را مصرف کنید.

عوارض جانبی:

  • احساس خواب آلودگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • افزایش ادرار یا شب ادراری (کودکان)

برخی از مشکات کمتر رایج:

  • تحریک پذیری
  • گرفتگی شکم
  • لرزش خفیف
  • احساس افسردگی یا اضطراب
  • سردرگمی یا سرگردانی
  • فشار خون پایین

اگر عوارض جانبی ملاتونین را تجربه کردید، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است استفاده از دوز کمتر یا آزمایش یک داروی جایگزین یا کمک خواب را توصیه کنند.

مصرف بیش از یک دوز در طول شب بی خطر است؟

ممکن است تعجب کنید که اگر مقداری ملاتونین مصرف کنید و متوجه شوید که هنوز نمی توانید بخوابید چه اتفاقی می افتد. آیا می توانید یک دوز دیگر مصرف کنید؟ در حالی که مصرف دوز اضافی بعید است که آسیبی ایجاد کند. ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی ناخواسته را افزایش دهد. اگر متوجه شدید که ملاتونین به خوابیدن شما کمک نمی کند، استفاده از آن را متوقف کنید. پزشک شما ممکن است بتواند داروها یا استراتژی های مختلفی را برای کمک به خوابیدن شما پیشنهاد کند.

تداخل با مواد دیگر

نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد ملاتونین، تداخلات آن با سایر مواد و زمانی که بهتر است از آن اجتناب کنید، بدانید. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم. 

این هورمون ممکن است با چندین نوع مختلف دارو تداخل داشته باشد، از جمله:

  • رقیق کننده های خون: مصرف همزمان با داروهای رقیق کننده خون ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • داروهای صرع (ضد تشنج): این هورمون ممکن است اثربخشی این داروها را کاهش دهد.
  • سرکوب کننده های ایمنی: به طور بالقوه می تواند با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تداخل ایجاد کند.
  •  دیابت: استفاده از ملاتونین می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.
  •  فشار خون: هنگامی که ملاتونین همراه با این داروها مصرف می شود، فشار خون ممکن است بدتر شود.
  • داروهای ضد بارداری: قرص های ضد بارداری ممکن است خطر عوارض جانبی ملاتونین را افزایش دهند.

از آنجایی که مکمل های این هورمون می توانند شما را خسته و خواب آلود کنند، از مصرف همزمان آنها با:

  • سایر وسایل کمکی خواب
  • داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی
  • الکل

بپرهیزید.

چه افرادی باید از مصرف ملاتونین اجتناب کنند؟

تحقیقات محدودی در مورد ایمنی استفاده از مکمل های ملاتونین در دوران بارداری وجود دارد. همچنین، در حالی که ملاتونین جزء طبیعی شیر مادر است. تحقیقات کمی در مورد اثرات مصرف مکمل های ملاتونین در دوران شیردهی انجام شده است. به همین دلیل، بهتر است از مصرف ملاتونین خودداری کنید اگر:

  • باردارید یا برنامه ریزی برای باردار شدن دارید.
  • مصرف در دوره شیر دهی نیز توصیه نمی شود.

علاوه بر این، مهم است که قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید اگر :

  • مشکل  خود ایمنی
  • صرع بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • یک واکنش آلرژیک قبلی به ملاتونین داشته اید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که اغلب در به خواب رفتن یا خواب ماندن در شب مشکل دارید یا در طول روز احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنید. در انجام فعالیت های روزانه خود مشکل دارید. پزشک با شما کار خواهد کرد تا در مورد روال خواب و عادات سبک زندگی شما صحبت کند. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید. تا میزان خوابی که در یک دوره زمانی دریافت می کنید را ردیابی کنید.

همچنین ممکن است پزشک معاینه فیزیکی انجام دهد. آزمایش خون تجویز کند. اینها می تواند به آنها کمک کند تا یک وضعیت پزشکی را که ممکن است باعث مشکلات خواب شما شود، رد کنند.

منبع: Is It Bad to Take Melatonin Every Night? Are There Risks? (healthline.com)

آیا می توان به کودکان مکمل ملاتونین داد؟

چسب های ملاتونین چیست؟ چگونه به خواب شما کمک می کند؟

آیا مکمل هورمون ملاتونین بر پیشگیری از بارداری تأثیر می گذارد؟